21 Mar 2019,
Awearness Fashion

Lancering boek Paradigm Shift in Fashion van Hasmik Matevosyan

Op 9 oktober lanceerde onze partner Hasmik Matevosyan haar boek Paradigm Shift in Fashion in Hotel Droog in Amsterdam. Jeannette Ooink van Awearness Fashion was erbij en nam vol trots als special guest het allereerste exemplaar in ontvangst.

We schreven er al eerder dit jaar over toen ze nog op zoek was naar crowdfunding voor haar ambitieuze project. Sindsdien is er veel gebeurd. Ze heeft het geld bij elkaar gekregen voor het uitgeven van haar boek waarin ze een nieuw modesysteem en businessmodel beschrijft in een aantal stappen, ze is uitgeroepen tot radicale vernieuwer van de toekomst door Vrij Nederland en komende week is ze hoofdspreker op Tedx Maastricht.

Paradigm shift
Hasmik (27)  is een vrouw met visie en een missie, ze wil het systeem van mode zo veranderen dat er in dialoog tussen de ontwerpers en de mensen die kleding dragen, mooie kledingstukken tot stand komen (co-design) die gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen, recyclebaar, onder eerlijke arbeidsomstandigheden gemaakt en van een dusdanig goede kwaliteit dat je ze lang kunt dragen.

20141009_20221620141009_202415

Ook promoot ze kledingbibliotheken waar we eerder over schreven. Waarom zou je niet een deel van je garderobe lenen? Plotseling wordt dat dure kledingstuk bereikbaar en het merk heeft gratis exposure, er lopen immers ambassadeurs rond in jouw kleding. Wil iemand dat kledingstuk ook? Dan ontstaat er zomaar een nieuwe klant voor je merk.

Ja, het is revolutionair maar Hasmik heeft het goed doordacht. Het lijkt eng om oude systemen op zijn kop te zetten en nieuwe dingen te proberen, maar dat is precies waar Hasmik en ook wij in geloven. Ze doet dit  intussen al in haar eigen project Patch the Ideal Sweatpants en ook andere merken gaan (delen van) haar systeem inzetten, zoals Zelda Creations, voor zakelijke dameskleding.  Zelda heeft hiervoor een vragenlijst ontwikkeld, het zou erg helpen wanneer je deze invult.

Een merk hoeft niet ineens ‘om’ te gaan, ze kunnen beginnen met een pilot, met een bepaald kledingstuk of een lijn, om te zien hoe het werkt en wat er verbeterd kan worden. Only if you try you know. En Hasmik kan natuurlijk adviseren en helpen bij de implementatie!

Dat we iets moeten veranderen aan het huidige modesysteem is evident! Niet voor niets is er op dit moment zoveel aandacht voor fair fashion in de vorm van festivals, modeshows, blogs, tentoonstellingen etc. Het leeft. De groep consumenten die vindt dat kleding duurzaam moet zijn, groeit. De industrie kan niet zo doorgaan, milieuvervuilend en uitbuitend. Hasmik sprak ook over de relatie die mensen met kleding hebben. We zouden ernaar moeten streven dat het aspect liefde terugkeert in het maken en dragen van kleding.

Het boek is te koop via Bol.com

Foto’s: Noortje Knulst / Hotel Droog en Awearness Fashion

10665721_609747545800570_1094426476170347973_n

Hasmik en Jeannette tijdens het diner vlak voor de lancering in Hotel Droog

10696316_609758592466132_6440852918648223096_n

Awearness Fashion benadrukte Hasmiks visie dat het belangrijk is te luisteren naar de consument.

Like dit bericht? Deel het!

1 Reactie

Laat een bericht achter

UA-23259673-1