26 Sep 2018,
Awearness Fashion

Stijging transparantie internationale kledingmerken

Vandaag tijdens Fashion Revolution Day maakt de organisatie de wereldwijde top 10 bekend van internationale modebedrijven die transparanter zijn geworden in de afgelopen 5 jaar na Rana Plaza. Reden tot optimisme? Roosmarie Ruigrok, coördinator Fashion Revolution Nederland, is blij dat transparantie belangrijker wordt, maar zegt ook: “Werken in de kledingindustrie, vooral voor vrouwen, is in veel gevallen nog altijd onderbetaald en onveilig. Ook de meeste Nederlandse merken hebben geen doelen geformuleerd; hun plannen en locaties zijn niet bekend”.

Reebok en Adidas scoren het hoogst in de Fashion Transparency Index 2018 van Fashion Revolution, de wereldwijde modebeweging die strijdt voor meer transparantie in de mode-industrie.
Opvallend is dat fast fashion merken, zoals Primark, H&M en Zara, in vergelijking met luxe merken, zoals Chanel, Marc Jacobs en Longchamp, veel transparanter zijn. De resultaten laten zien dat het merendeel van de internationale merken en retailers nog steeds weinig transparant zijn over hoe en waar ze hun kleding produceren. Ook ontbreken controleerbare doelen om hun bijdrage in de keten duurzamer en eerlijker te maken.

Reebok en Adidas scoorden in de Fashion Transparancy Index 2017 ook het hoogst, maar nog steeds onvoldoende. Dit jaar scoren ze dat wel, al is het een zesje. Ze behalen 58% van de 250 vragen die de analyse telt. Daarna volgen Puma, H&M, Esprit, Banana Republic, Gap, C&A en Marks & Spencer. Allemaal scoren ze tussen de 51-60%.

Daarna komt ASOS, die duidelijk vooruitgang heeft geboekt en meer informatie publiek beschikbaar stelt. Overige merken die 41-50% scoren zijn Levi Strauss en dan The North Face, Timberland, Vans en Wrangler, allemaal onderdeel van de groep VF Corp. Daarna volgen G-Star – van Nederlandse bodem – en merken die onderdeel zijn van Inditex: Tchibo, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius en Zara.

Transparantie

\\ad.ing.net\WPS\NL\P\UD\002042\UW58TY\Home\My Documents\FTI 2018 infographics to share\FR_FTI2018_stats_19.jpg

Wanneer merken geen inzicht hebben in hun keten, is het onmogelijk om te kunnen garanderen dat arbeidsomstandigheden worden gerespecteerd en klimaatimpact zoveel mogelijk wordt beperkt. De verbeteringen die we de afgelopen jaren op dit gebied zien, benadrukken het belang van initiatieven als de Fashion Transparancy Index. De index werd voor het eerst in 2016 gepubliceerd. In 2017 werden 100 internationale merken geanalyseerd en in 2018 150, op basis van een omzet van 500 miljoen en evenredige spreiding over marktsegmenten en geografie. De merken kunnen op 250 punten scoren, onderverdeeld over de categorieën: gepubliceerd beleid en doelen, beheer, traceerbaarheid, aanpakken van problemen en een aantal prangende issues in de industrie, denk aan leefbaar loon.

Van de merken die zowel in de 2017 en 2018 index staan, is de mate van transparantie met 5% gestegen. Bij The North Face, Timberland en Wrangler zien we zelfs een verbetering van 22%. Ook publiceren steeds meer merken en retailers waar hun kleding wordt gemaakt, dit was twee jaar geleden nog maar 12,5% en nu 37%.

Opvallend is dat luxe merken over het algemeen minder transparant zijn dan de bekende fast fashion ketens. Vorig jaar scoorden luxe merken over de hele linie slecht, maar dit jaar zien we verbetering. Zo hebben Hugo Boss, Calvin Klein,Tommy Hilfiger. Gucci en Burberry een inhaalslag gemaakt en scoren 31-40%.

Deze verbeteringen zijn positief te noemen, maar laten ook zien dat er nog een lange weg te gaan is naar een meer transparante en duurzame mode-industrie. Uiteindelijk scoort geen enkel merk een zes of hoger. Ook communiceert slechts 55% meetbare milieudoelen en slechts 37% heeft doelen voor verbetering van mensenrechten in hun keten.

Het rapport geeft verder aanbevelingen aan consumenten, merken, overheid, beleidsmaker, NGOs, vakbonden en arbeiders over hoe zij de informatie in de Fashion Transparency Index kunnen gebruiken voor positieve verandering. Voor meer informatie: www.fashionrevolution.org/transparency.

Deze informatie is afkomstig van Fashion Revolution Nederland. Lees ons vorige bericht over the Fashion Revolution wat je deze week kunt doen.

Foto: van Rosa van Ederen

Like dit bericht? Deel het!

Laat een bericht achter

UA-23259673-1