19 Jan 2019,
Awearness Fashion

Terugblik op Fashion Revolution Nederland 2016

Gisteren drie jaar geleden werd de (mode)wereld opgeschrikt door het instorten van de Rana Plaza kledingfabriek in Bangladesh en de meer dan 1130 doden die hierbij vielen. Deze gebeurtenis was het startschot voor een discussie over mode-ethiek: tot hoever reikt de verantwoordelijkheid van ontwerpers, merken én de consument? Om hierbij stil te staan werd voor de derde keer op 24 april Fashion Revolution Day (FRD) georganiseerd. Tijdens de daaraan voorafgaande Fashion Revolution Week vroegen consumenten vroegen massaal via Social Media #WhoMadeMyClothes en merken en makers lieten zien #IMadeYourClothes. 

In Nederland organiseerde het Fashion Revolution Team Nederland gisteren een social media event bij Meet Berlage in Amsterdam. Er werd live geblogd door fashionbloggers, organisaties gaven workshops over eerlijke kleding en modemerken beantwoordden vragen tijdens een internet tv-uitzending van Ecoland TV (uitzending via you tube volgt). Jeannette Ooink van Awearness Fashion was erbij, samen met Danielle Derksen van het Nederlandse fair fashion damesmodelabel Dress me Dutch.unnamed (3)

 

 

 

 

 

“Hoever reikt de verantwoordelijkheid van ontwerpers, merken én de consument?”

 

 

Twee organisaties tillen we er graag even uit. Wereldwijven Handlab liet zien hoe je bestaande kledingstukken een bijzonder karakter kunt geven door ze te voorzien van mooi borduurwerk. Zo kun je een saaie jurk of dat leuke vest met een vlek of gaatje weer helemaal doen opleven. Ze werken in opdracht van particulieren maar ook voor modelabels zoals het prachtige kledinglabel Van Jos! Bij Wereldwijven borduren, haken en breien zo’n 60 vrouwen van verschillende culturen en achtergronden.

IMG_1098
Er wordt druk gehandwerkt tijdens de workshop van Wereldwijven

IMG_1103
Deze schitterende blouse van Van Jos (ik heb ‘m zelf ook) wordt met de hand geborduurd door Wereldwijven

Tijdens de Ecoland Talkshow kwamen vertegenwoordigers van kledingmerken, banken, merken, NGOs en bloggers aan het woord, waaronder Erik Toenhake van Dutch Spirit, koploper op het gebied van duurzame maatkostuums voor dames en heren. Eerlijke productie en prijzen, geen kinderarbeid, CO2-compensatie, ecologische wolsoorten, dat zijn de uitgangspunten van waaruit ze ondernemen. En je kunt de pakken ook leasen! Mooi initiatief. Erik sprak er vorig jaar ook over tijdens ons Awearness Fashion Café, kijk hier.

IMG_1107
Erik Toenhake van Dutch Spirit o.a. aan tafel met Solidaridad dat zich inzet voor duurzamere katoen

IMG_1109
Serieuze toehoorders tijdens het event

FRD wil mensen bewust maken van de gevolgen die de mode-industrie en fast fashion hebben voor zowel mens als milieu. Daar werken wij ook al vanaf 2009 aan. Het doet ons goed om te zien dat – ondanks de afschuwelijke aanleiding – dit onderwerp intussen meer op de kaart staat. Lastiger is natuurlijk ‘awareness’ om te zetten in daden. Steeds meer consumenten vragen om het verhaal achter de kleding en gelukkig laten meer en meer merken zien – en dat deden ze ook en masse tijdens Fashion Revolution Week – wie de kleding maakt en welke stappen er gezet zijn en worden richting een transparantere keten en een eerlijker productie. De consument kan dan daarvoor kiezen!

Vorig jaar vroeg en 700.000 mensen #WhoMadeMyClothes op 24 april en waren er 124 miljoen hits. Dit jaar hoopt de organisatie op 900.000 consumenten die meedoen en dat tenminste 160 kledingmerken reageren. Er deden meer dan 80 landen mee. We zijn benieuwd naar de stand (dit vullen we later nog in).

Jos Cozijnsen, Rosa van Ederen, Matthijs Kettelerij en Ashna Chatta complimenten voor de organisatie van Fashion Revolution Nederland!

Foto’s: Jeannette Ooink – Awearness Fashion, Rosa van Ederen.

Links naar  andere verslagjes:

All about Fair Fashion
Vintageandbeauty

 

Like dit bericht? Deel het!

Laat een bericht achter

UA-23259673-1