info@awearness-fashion.nl

Creatieve duurzaamheid in de retail

Creatieve duurzaamheid in de retail
4 juni 2019 Awearness-admin

Tijdens het Fashion en Design Festival Arnhem nam Awearness Fashion deel aan een paneldiscussie over creativiteit en duurzaamheid in de moderetail. Onder leiding van Isrid van Geuns spraken wij met Harry Bijl (Inretail), Pascal Mulder (Fraenck & Friends), Ger Boersma (VertilinQ) en het publiek over wat er beter kan in de kledingwinkels en welke nieuwe uitdagingen en kansen er liggen.

Enkele conclusies: ondanks convenanten en andere internationale afspraken zijn de arbeidsomstandigheden in veel landen nog ‘om te janken’ (Harry Bijl). Er is nog steeds sprake van vrouwenmishandeling en kinderarbeid. Het is een gezamenlijke inspanningsverplichting van overheid, producent, retail én consument om de Sustainable Development Goals van de VN te behalen (www.sdgnederland.nl/sdgs/).

De fysieke winkel legt het al geruime tijd af tegen het online winkelen. Online levert bestelgemak en lagere prijzen, en de meeste fysieke winkels bieden te weinig toegevoegde waarde om mensen naar de winkelstraat te trekken. Qua duurzaamheid heeft dat wel een keerzijde volgens Ger Boersma. Weinig mensen realiseren zich dat online shoppen een grote milieubelasting oplevert; niet alleen door het transport maar ook door het energiegebruik van grote datacentra. Bovendien bestellen mensen vaak kleding op proef waardoor er veel terug wordt gestuurd. Dat betekent weer extra transport en en veel van de kleding die retour wordt gestuurd wordt niet opnieuw verkocht maar vernietigd.

Sebastiaan Kramer bracht in dat sale eigenlijk afgeschaft zou moeten worden. Dit drukt de prijs op een ongezonde manier. Ook het constant uitbrengen van nieuwe collecties is veel te prikkelend op een verkeerde manier. Met name jonge mensen laten zich constant verleiden ook onder invloed van influencers die je vertellen wat je nu weer ‘aan moet’.

Voor de fysieke winkels bepleit Ger het inzetten van digitale middelen om een relatie met je klant aan te gaan, bij ‘human centered retail’ ken je je klant en bedien je hem/haar op maat. In de Future Store Arnhem kun je kennis nemen van technologische ontwikkelingen.

Jeannette Ooink en Wilma Mulder van Awearness Fashion vertegenwoordigen de stem van de consument: wat vindt de modeconsument belangrijk op het gebied van duurzaamheid, aanbod en winkelbeleving? We hebben daar een klein onderzoekje naar gedaan, samengevat zijn dit de resultaten:

  • Een leefbaar loon en goede arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders is een zwaarwegend aankoopcriterium. Het is echter voor consumenten heel lastig en tijdrovend om daar zelf betrouwbare informatie over te vinden.
  • Winkelpersoneel moet veel beter op de hoogte zijn van het verhaal van kleding. Betrouwbare, interessante informatie over materiaal en herkomst zijn belangrijke onderscheidende factoren.
  • De fysieke winkel moet veel meer service en beleving bieden. Reparatieservice, maatwerk, speciale evenementen, stylingadvies, return programma’s en echte klantgerichtheid (ook online) zij dé onderdelen waarmee een fysieke winkel aantrekkelijker wordt dan online shoppen.

Pascal Mulder en Ratna Ho runnen al geruime tijd ‘‘Fraenck’, een winkel die in vrijwel alle opzichten voldoet aan de wensen van de bewuste modeconsument. Er is een breed en uniek aanbod van duurzame items, de eigenaren en collega’s kunnen een goed verhaal vertellen over hun producten, er is een eigen duurzame tassenlijn die in-house wordt geproduceerd (je kunt als klant dus meekijken!), er wordt gewerkt met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, er is een gezellig koffiehoek waar je ook gewoon voor een drankje en koekje binnen kunt lopen, er zijn speciale evenementen, er is persoonlijke aandacht en ook online is Fraenck sterk aanwezig. Pascal licht toe dat het een zoek- en verbetertocht blijft, en dat is natuurlijk ook de kern van creatief, duurzaam en sociaal ondernemen. Maar wat ons betreft is Fraenck daar al uitstekend in geslaagd!

Hoe nu verder? Het retaillandschap verandert maar heel langzaam, en het is lastig om tegen grote online spelers als Amazon op te boksen. Er is echter wel een belangrijke verschuiving geweest in de afgelopen jaren; juist door de enorme aankoopvrijheid die via internet is ontstaan, heeft de consument veel meer invloed gekregen op waar, wanneer, hoe en waarom hij/zij aankoopt. Dat betekent dat onze stem, onze wensen en onze eisen ertoe doen. Ook het consumentenbewustzijn over duurzaamheid in de mode is in de afgelopen jaren enorm toegenomen.

Via diverse platforms kun je als consument jouw invloed inzetten, o.a.:

Project CeCe
Schone Kleren Campagne
Eerlijk Winkelen

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*